Två sätt att hantera våra recensioner – Booking.com och TripAdvisor.com

Runt förra julen (2014) gjorde jag en längre resa som sträckte sig över flera länder och varade en månad. Någon vecka efter att ha kommit hem såg jag ett brev från Booking.com om att recensera ett av hotellen jag bott på så jag tänkte att jag gör slag i saken:

Skärmdump av Booking.com:s recensionspåminnelse för Erlanger Hof.

Jag bestämde mig också för att skriva en recension även på TripAdvisor.com, där jag hade letat fram flera av hotellen.

Recensionsupplevelsen skilde sig dock en del åt:

Att skriva en recension på Booking.com:

  • Jag fick ett trevligt “skriv en recension!”-mejl som gjorde det lätt att komma igång.
  • Jag klickade på “Utmärkt”-länken ovan och fick upp en sida som sade att jag inte fick skriva någon recension för att det gått mer än 28 dagar sedan jag bodde hotellet.
  • Det var lite snopet så jag mejlade dem att 28 dagar är lite lite om man är på långresa.
  • Ett par dagar senare får jag ett trevligt svar med en förlängd recensionstid på ytterligare 28 dagar. Det mejlet ser jag dock inte eftersom det går till en av bi-inboxarna (som mest innehåller forumuppdateringar, reklam och liknande) och jag, i samband med nytt jobb och mycket annat att göra, håller bara koll på primärinboxen.
  • Efter ett tag kollar jag så bi-inboxarna och hittar ett uppmuntrande mejl från Booking.com om att jag bara har 4 dagar kvar för att skriva en recension om hotellet och tänker “Det gör jag!”.
  • Än en gång klickar jag på “Utmärkt”-länken i mejlet, som svar på frågan “Hur skulle du betygsätta det här boendets läge?”
  • Än en gång skickades jag till en sida som säger att länken inte längre är giltig (den hade gått ut två dagar tidigare).

Att skriva en recension på TripAdvisor.com:

  • Jag fick lägga upp en recension även en dryg månad efter att jag bott på hotellet.
  • När jag skrivit recensionen fick jag ett uppmuntrande tack.
  • Någon månad senare fick jag ett uppföljningsmejl om hur många som sett min recension.

Booking.com gav en känsla av att de ville kontrollera recensionsskrivaren och att de inte riktigt har koll på hur folk reser, medan TripAdvisor.com gav mig en trevlig upplevse hela vägen.

Om man hårdrar det lite: jag kan skriva en recension på en av sajterna eller på båda – Booking.com sätter upp hinder och säger att jag gör fel – Tripadvisor hjälper mig och säger att jag är duktig. Var lär jag skriva min nästa recension?

Leave a Reply

*