Lättare att skriva under

Häromdagen besökte jag Tekniska muséet och bestämde mig för att uppgradera inträdesbiljetten till ett årskort, vilket innebar ett återköp av inträdesbiljetterna, vilket i sin tur innebar lite pappersexercis. När jag skulle skriva under återköpet så sträckte kassörskan fram inte bara kvittot utan lade också två broschyrer under, så det skulle bli lättare att skriva under:

Ett kvitto lagt ovanpå två broschyrer, samt en hög med broschyrer strax till höger.

Det blir lätt Continue reading →

Jag tycker om “Tyck om Stockholm”

I söndags lade jag in en felanmälan i appen Tyck om Stockholm om att det satt en Förbud mot fordonstrafik-skylt vid cykelvägen i slutet på Götgatsbacken ned mot Slussen…

Bild av den missvisande skylten i slutet på Götgatsbacken mot Slussen.

…och att det borde stå en Förbud mot infart med motorfordon-skylt i stället, eftersom skylten ovan även förbjuder cykeltrafik, vilket skickar motstridiga budskap nu när cykelbanan öppnats upp.

Så, igår morse Continue reading →

Två sätt att hantera våra recensioner – Booking.com och TripAdvisor.com

Runt förra julen (2014) gjorde jag en längre resa som sträckte sig över flera länder och varade en månad. Någon vecka efter att ha kommit hem såg jag ett brev från Booking.com om att recensera ett av hotellen jag bott på så jag tänkte att jag gör slag i saken:

Skärmdump av Booking.com:s recensionspåminnelse för Erlanger Hof.

Jag bestämde mig också för att skriva en recension även på TripAdvisor.com, där jag hade letat fram flera av hotellen.

Recensionsupplevelsen skilde sig dock en del åt: Continue reading →

Kul att få ett bra och engagerat svar

Det är kul när ens förbättringsförslag tas väl emot. Jag påpekar både stora och små förbättringar, ofta flera gånger i veckan, när jag besöker både webbsajter och fysiska platser, och oftast får man ett “Tack, det ska vi titta på.” som svar – vänligt men med stor risk att det trillar bort i det övriga arbetet.

Men ibland får man lite extra engagerade svar som lyser upp tillvaron, som idag (på en söndag dessutom) från MJ Multimedia. Continue reading →

Varför trängselbeskattas de som kör ut ur staden?

För några år sedan infördes den så kallade “trängselskatten” i Stockholm – vägtullar vars syfte är att minska trängseln[1] i Stockholms innerstad och uppmuntra folk att köra runt staden hellre än genom den.

Bild av betalstation för trängselskatt i Stockholm

Foto: Holger Ellgaard. Bilden lyder under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported och har beskurits i underkant jämfört med originalet.

Men om syftet är att minska trängseln inne i stan – varför tar man ut en avgift av dem som kör ut ur staden? 


1. Syftet är att “minska trängseln, öka framkomligheten och förbättra miljön”, se www.stockholmsforsoket.se.   Tillbaka △

Lyssna på allmänheten, men välj något som fungerar

Stockholms läns landsting (SLL) har nyligen lanserat en sida där man kan vara med och påverka vad en eventuell tunnelbanesträckning till Arenastaden ska ha för färg – www.linjefarg.se.

Skärmdump av webbsidan linjefarg.se

Jag gillar att de tar sig tid att ta in synpunkter från allmänheten, det är trots allt Continue reading →

Så här borde Google Drive-bilagor fungera i Gmail

Idag provade jag för första gången att bifoga en fil i Gmail med hjälp av Google Drive eftersom filen var för stor för att bifogas på vanligt vis.

Bild av knappen för att infoga bilagor med hjälp av Google Drive i Gmail.

Så här såg arbetsgången ut:

  1. Jag klickade på “Infoga filer med Drive”.
  2. Jag drog filen jag ville bifoga till fönstret som öppnades och klickade på “Överför”.
  3. Jag skickade mejlet.

Så långt allt väl, men det är nu det konstiga händer: Continue reading →